|
|
|
|
|
|
|
|
En del av en kraftleningsstolpe ligger på Lötenkullens västra sluttning sedan karfledningen har rivits även över Lötenkullen. (Bild-ID: 55-0275) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lötenkullen sedd västerifrån från gång- och cykelbanan mot Gamla Uppsala. Kraftledningen över åsen är riven. (Bild-ID: 55-0276) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lötenkullens östre sluttning sedd uppifrån. Kraftledningsstolpen som stod högst upp på åsen ligger nu nervält i sluttningen. (Bild-ID: 55-0277) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Överdelen av den västligaste kraftledningsstolpen på Lötenkullens västra sida ligger på marken. Stolpen stod på andra sidan cykelbanan i bildens nederkant. (Bild-ID: 55-0278) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bottenplattan för norra tunnelröret genom Lötenkullen håller på att ta form. Den tredje etappen av bottenplattan håller på att armeras. (Bild-ID: 55-0279) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förberedelse för gjutning av tredje etappen av norra tunnelrörets bottenplatta. Armeringsjärnen längst ut till vänster skall gjutas in i tunnelns yttervägg. (Bild-ID: 55-0280) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
På norra sidan av vägen på västra sidan om tunneln skall en stödmur byggas, vilket här förbereds. (Bild-ID: 55-0281) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Armering av den sista delen av norra tunnelrörets bottenplatta. (Bild-ID: 55-0282) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Under bygget av tunneln vid Lötenkullen leds trafiken på Bärbyleden från Sala/Enköpingshållet upp i rondellen i trafikplats Röbo för att möta E4-trafiken norrifrån där. Därför är den södra körbanan på bärbyleden genom trfikplatsen inte snöröjd. (Bild-ID: 55-0283) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vy från Lötenkullen mot Löten och de stora schaktarbeten som nu utförs mellan Vattholmavägen mitt i bild och Gamla Uppsalagatan. (Bild-ID: 55-0284) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Byggena österut sett från Lötenkullen. (Bild-ID: 55-0285) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vy västerut från Vattholmavägen. Från vänster kommer nuvarande E4 och från höger ansluter den nya Bärbyleden. På andra sidan järnvägen mitt i bild syns den avskiljningsdamm för dagvatten som håller på att byggas. (Bild-ID: 55-0286) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bygget av järnvägsbron över Bärbyleden. Arbetena utförs i spontade schakt alldeles intill det tillfälliga förbigångsspåret. (Bild-ID: 55-0287) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En grävmaskin gräver upp schaktmassor ur det djupa schaktet. De grova horisontella stålrören i bakgrunden håller isär stålsponten så att den inte rasar in i schaktgropen. (Bild-ID: 55-0288) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vy norrut från Vattholmavägen söder om den nya vägen. Området för den nya vägen är nu rensat och förberedande byggarbeten kan påbörjas även här. (Bild-ID: 55-0289) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schaktning mellan Vattholmavägen och Gamla Uppsalagatan. Närmast i bild har även krossmaterial lagts ut på den blivande vägsträckningen. (Bild-ID: 55-0290) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vy västerut från Vattholmavägens förbifartsfäg. Området mellan järnvägen och förbifartsvägen är nu tomt. (Bild-ID: 55-0291) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vy österut från Vattholmavägens förbifartsfäg. Här syns påfartsrampen för trafik norrut/västerut på Bärbyleden från Tycho Hedéns väg. (Bild-ID: 55-0292) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Påfartsrampen från Tycho Hedéns väg svänger här in under sig själv och ut på Bärbyleden. (Bild-ID: 55-0293) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kraftledningsstolpen som stod uppe på Lötenkullen ligger nu på dess ostsluttning. (Bild-ID: 55-0294) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schaktarbeten strax öster om Gamla Uppsalagatan. (Bild-ID: 55-0295) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Transport av schaktmassor i väglinjen. (Bild-ID: 55-0296) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Transporterna av jordmassor i väglinjen måste korsa de vägar som går genom arbetsområdet. På grund av detta är både vägen och gång-och cykelvägen täckt av ett tjockt lerlager, vilket nog inte uppskattas av alla gångtrafikanter. (Bild-ID: 55-0297) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vy österut från Vattholmavägen med den nu färdiga bron för GC-vägen Kastellparken-Lagerlöfsparken mitt i bild. (Bild-ID: 55-0298) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Norra brofästet till den blivande bron för Gamla Uppsalagatan byggs. (Bild-ID: 55-0299) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Södra brofästet till den blivande bron för Gamla Uppsalagatan. (Bild-ID: 55-0300) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Översikt över brobyggena vid Gamla Uppsalagatan. (Bild-ID: 55-0301) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bygget av vägport för gång- och cykelvägen Nyby-Gränby under Bärbyleden pågår. (Bild-ID: 55-0310) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
GC-vägens nya sträckning genom byggområdet. (Bild-ID: 55-0311) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Planering av bullerskyddsvallar på norra sidan av vägen mellan GC-vägen Nyby-Gänby och Råbyvägen. (Bild-ID: 55-0312) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gång- och cykelvägen går ännu ungefär i sin ursprungliga sträckning genom arbetsområdet. (Bild-ID: 55-0313) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vy västerut från GC-vägen Nyby-Gänby. Närmast bron för Råbyvägen. (Bild-ID: 55-0314) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
På norra sidan av vägen skall en gång-och cykelväg från södra sidan av vägen via bron för Råbyvägen ansluta till GC-vägen Nyby-Gränby. (Bild-ID: 55-0315) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Råbyvägen skall på norra sidan av Bärbyleden förlängas och läggs parallellt med nuvarande Runebergsgatan. (Bild-ID: 55-0316) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gång- och cykelvägen skall dras under den förlängda Råbyvägen bredvid nuvarande Runebergsgatan. (Bild-ID: 55-0317) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gjutformen för vägporten under den förlängda Råbyvägen håller på att byggas. (Bild-ID: 55-0318) |
|
|
|
|
|
|